fbpx

Zo kom je makkelijk je bed uit én sta je op met energie – 3 beste technieken

Heb je soms ook zo’n moeite om je bed uit te komen? Of zelfs iedere dag?

De wekker die je uit je mooie droom haalt. Naar de harde realiteit. Je bent moe en hebt absoluut geen zin in de dag. 

Ik weet wat je elke ochtend doormaakt. En dat zou je niet zeggen als je mij nu elke ochtend mijn bed ziet uitspringen. 

Maar echt waar. Ik heb ‘s ochtends opstaan lange tijd een pure hel gevonden.

Nee, de ochtend was echt niet mijn moment van de dag. Elke ochtend had ik er alles voor over om wat langer in mijn bed te blijven. 

Snoozen was mijn favoriete hobby. 

Inmiddels spring ik elke dag mijn bed uit. En dat met energie. Nee ik gebruik geen magische pilletjes. En nee, ik ben niet opeens een ochtendmens geworden.

De afgelopen jaren heb ik mijzelf de beste technieken aangeleerd. Sindsdien is mijn bed uitkomen mét energie een tweede natuur geworden.

Hieronder geef ik je de drie beste technieken die ik ken.

1 Een reden vinden om je bed uit te komen

Heb je vroeger weleens middenin de nacht een vliegtuig moeten halen? Waarschijnlijk deed je amper een oog dicht. Toch viel je even in slaap en werd je wakker door de wekker. 

Normaal zou je na zo’n gebroken nacht je bed niet uitkomen. Nu lukt het opeens  wel. 

Dat komt doordat je een goede reden hebt om eruit te gaan. Je moet een vlucht halen! Er is geen tijd om te blijven liggen.

Dat principe kan je elke dag gebruiken. Als de reden belangrijk genoeg is lukt het altijd om je bed uit te komen. Hoe lekker je bed ook ligt. 

Maak voor jezelf een reden om eruit te gaan. En nee hoor, dat hoeft geen vliegtuig te zijn die je moet halen.

Verzin iets wat jij in de ochtend graag wilt doen. Bijvoorbeeld aan je passie werken voordat je werkdag start. Blijf je liggen die ochtend? Dan mis je die kostbare tijd om verder te werken aan je passie. 

2 Start je dag met een ochtendroutine 

Iedereen heeft een ochtendroutine. Sommige mensen hebben deze bewust uitgekozen. Andere mensen hebben het aan toeval overgelaten. En geloof me: dat is geen goed recept voor je ochtend. 

Lange tijd liet ik het aan het toeval over. En dat was geen succes. Het was vooral een race tegen de klok om op tijd te komen. Mocht ik wel een keer tijd over hebben, dan besteedde ik die aan het kijken naar een scherm vol onzinnige media.  

Niets van mijn ochtend was inspirerend. Eerder saai of gehaast. Niets om naar uit te kijken. 

Gelukkig heb ik mij een aantal jaar geleden beseft hoe belangrijk de ochtend is. Het is allesbepalend voor de rest van je dag. Daarom heb ik de afgelopen jaren heel bewust een ochtendroutine gecreëerd. Elke dag helpt deze routine mij om optimaal mijn dag te beginnen. Het cliché daarin is waar: een  goed begin is het halve werk. En in dit geval:

Een goede ochtend is je halve dag. 

Jouw ochtendroutine is jouw moment van de dag. Jij kan het vormgeven zoals je wilt. Het is jouw creatie. Doe je dit goed, dan krijg je zin in de ochtenden. Ik kan je verzekeren: dat kan echt ontstaan. 

3 Maak er een gewoonte van om direct uit je bed te springen

Ik heb mijzelf aangeleerd om mijn bed uit te springen.

Als een raket. 

Als ik wakker ben moet ik eruit. Dat is de afspraak die ik met mijzelf heb. 

Je moet je hoofd voor zijn. Ik weet namelijk wat jouw hoofd tegen je zegt als je blijft liggen:

“Wat een heerlijk warm bedje. Ligt echt lekker… Zal ik nog even blijven liggen? Of anders gewoon de hele dag vandaag? Ik wil echt nog even langer slapen…”

En de snoozeknop is al ingedrukt. 

Het is niet gek dat je dit doet. Je hoofd en gevoel volgt wat je doet. En je hebt net zo’n 8 uur in je bed gelegen. Logisch dat je nog geen zin hebt om wat te doen.

Je moet eerst wat gaan doen voordat je zin krijgt om wat te doen. Dus tegen dat gevoel ingaan en gewoon eruit. Direct.

Hoe doe je dat? Door af te tellen in je hoofd. Ben je wakker? Begin dan met aftellen van drie naar nul. Maak er een spelletje van om binnen die drie seconden je bed uit te zijn. Zo heb je geen tijd om na te denken waarom je bed zo geweldig ligt. 

Andere technieken om makkelijker je bed uit te komen met energie

Er zijn nog talloze andere technieken te benoemen die helpen beter je bed uit te komen. Ik heb ze hier bewust niet als los punt neergezet. Want als ik ze allemaal neerzet, dan denk jij:

Poeh. Dat zijn er veel. Klinkt leuk, maar te veel werk voor mij ‘s ochtends. 

En dat wil ik voorkomen. De bovenstaande drie technieken zijn al te veel om direct toe te passen in je leven. Pak er daarom één uit. Implementeer die in je leven en kijk dan verder. Niet eerder.

Maar mocht je de belangrijkste die ik ken al doen, dan heb je hier nog wat andere technieken: 

  • Ga altijd op een vaste tijd naar bed
  • Gebruik geen mobiel tijdens je ochtendroutine 
  • Zet je wekker aan de andere kant van de kamer

Zo zijn er nog talloze technieken te vinden. Maar de drie die ik in dit artikel beschreef zijn de beste die ik ken. Kies er een uit en implementeer het in je leven. 

En misschien ben jij straks wel een ochtendmens. 

Ontdek mijn Inzicht van de Week.
Alleen voor de contacten van Leventje.

Jos Loock - Portret Foto

Benieuwd naar hét inzicht van de week voor je beste leven?

Als contact van Leventje krijg je de inspiratiemail met hét inzicht van de week. Dit is Exclusief voor de contacten van Leventje.
Je hebt er al een paar gemist… Doe je mee vanaf de volgende?

Je bent succesvol toegevoegd!