Goede Gewoontes die je moet aanleren (Complete Lijst)

Heb je inspiratie nodig voor een nieuwe goede gewoonte? Dan ben je op de juiste plek! Hier vind je de complete lijst van 26 goede gewoontes. 

Deze lijst van goede gewoontes is ontzettend waardevol. Het leven draait namelijk niet om één magische actie. Het geheim van een goed leven is een opeenstapeling van goede gewoontes. Wat je dagelijks doet bepaalt hoe je leven eruit ziet.

Voordat je deze gewoontes doorneemt wil ik nog één belangrijke opmerking maken:

Kies één gewoonte uit per periode. Maak deze onderdeel van je leven en begin dan pas met de volgende. 

Waarom niet meer dan één gewoonte per keer? Dat zie je jaarlijks terugkomen bij de goede voornemens. Mensen hebben waslijsten aan nieuwe gewoontes. Dat het ze eerder niet is gelukt lijkt niet meer mee te spelen. 

“Dit jaar gaat het wel lukken! Nu wil ik het écht. Ik ga mijn hele leven omgooien!”

De praktijk bewijst anders. Mensen houden het niet vol. De mensen die het wel lukt om hun leven te veranderen doen het anders. Zij veranderen één gewoonte per keer. 

Focus dus altijd op één gewoonte per keer. Het nieuwe jaar is een prima moment voor een nieuwe gewoonte. Maar dat is in principe elke dag. Zolang je maar bij één goed voornemen blijft. Tot het een gewoonte is geworden, dan ga je naar de volgende. 

Wil je eerst lezen hoe je goede gewoontes aanleert? Lees dan mijn complete gids over het aanleren van goede gewoontes

1. Het aanleren van Goede Gewoontes

Maak een gewoonte van goede gewoontes

Wat je dagelijks doet bepaalt hoe je leven eruit ziet. Het zijn je gewoontes die jouw leven vormgeven. Daarom begin ik met de belangrijkste gewoonte van allemaal:

Een gewoonte maken van goede gewoontes aanleren. 

Door hierop je focus te leggen gaat je leven écht veranderen. Geen magische acties meer, maar dagelijkse acties die werken. 

Door hiervan een gewoonte maken verzeker je jezelf van een leven dat constant een stukje beter wordt. 

Goede gewoontes bijhouden

De meest effectieve methode om een gewoonte aan te leren is door deze bij te houden. Maak er een gewoonte van om je nieuwe gewoonte bij te houden. Een simpel kruisje kan al voldoende zijn.

Op deze manier krijg je direct feedback van je acties. Zelf gebruik ik hier de app Notion voor. 

2. Algemene goede gewoontes

Een ochtendroutine

Een goed begin van je dag is je halve dag. Jouw ochtendroutine heeft grote invloed op hoe je dag eruit ziet. Maak daarom van een ochtendroutine een dagelijkse gewoonte. 

Begin hierin ook klein. Kies er bijvoorbeeld voor om dagelijks je bed op te maken direct na het wakker worden. Gaat dit na een tijdje vanzelf? Voeg dan je volgende actie toe. 

Een avondroutine

Een avondroutine is minstens zo belangrijk als je ochtendroutine. Hoe je naar bed gaat heeft grote invloed op je nachtrust en hoe je opstaat. 

Waarschijnlijk poets je elke avond je tanden. Je kan hieromheen eenvoudig een nieuwe gewoonte bouwen. Zoals bijvoorbeeld stretchen tijdens het tanden poetsen.  

Journaling en (zelf)reflectie

Weet jij hoe het op dit moment gaat vandaag? Of hoe het deze week gaat? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe is het eigenlijk met je?

Allemaal vragen waarvan het antwoord veel waard is. Door een journal bij te houden komen deze antwoorden naar boven. Ik hou zelf dagelijks een journal bij in Notion, wat een van mijn meest waardevolle gewoontes is.

3. Mooie relaties 

Omring je met de juiste mensen

Mensen zijn extreem sociale wezens die leren van anderen. Na onze geboorte kunnen we nog niets, terwijl andere zoogdieren binnen enkele uren al rondlopen. We moeten alles leren en doen dat door de mensen om ons heen na te doen. Om die reden hebben we als mens uitzonderlijk veel spiegelneuronen. 

Gebruik deze eigenschap van de mens in je voordeel. Maak er een gewoonte van om jezelf altijd te omringen met de juiste mensen. Op die manier word je automatisch beïnvloedt om precies datgene te doen wat je voor ogen heb. 

Leer luisteren

Het wel of niet kunnen luisteren naar anderen heeft alles te maken met een gewoonte. De meeste mensen hebben er een gewoonte van gemaakt om zelf te praten. Kies bewust voor de gewoonte van luisteren.

4. Mindset voor succes en geluk

Elke dag mediteren

Een van de meest belangrijke gewoontes die ik mezelf heb aangeleerd is mediteren. Ik mediteer elke ochtend. Het is een standaard onderdeel van mijn ochtendroutine.

Inmiddels kan niemand meer om de grote lijst aan voordelen van mediteren heen. En nee, mediteren op zichzelf is niet zweverig. Het is niets anders dan leren je aandacht naar het nu brengen. Uit je hoofd en in je leven. 

Succesvol omgaan met de digitale wereld (en je smartphone)

Ik zie de smartphone als de beste uitvinding van deze eeuw. Maar alles wat veel voordelen heeft, kent ook schaduwzijde. Zo is inmiddels bijna iedereen verslaafd aan zijn smartphone

Om succesvol door het leven te gaan is het belangrijk dat je gewoontes aanleert die je helpen om te gaan met je smartphone

Leven in het nu

Bij alle grote denkers die ik heb bestudeerd komt er altijd één thema terug: 

Leef in het NU. 

Wil je gelukkig zijn? Leer leven in het nu. Wil je succesvol zijn? Leer alles uit het nu te halen. Wil je betere relaties? Leef met de mensen om je heen in het nu. 

Als baby en klein kind waren we uitzonderlijk goed in het ‘leven in het nu’. In de loop van de tijd hebben we er een gewoonte van gemaakt om te leven in de toekomst en het verleden.

De gewoonte van mediteren die ik eerder noemde lost al een groot gedeelte op. Breng dit ook in de rest van je leven. Maak er een gewoonte van om de hele dag door je aandacht terug te brengen naar het nu. 

Zet hiervoor bijvoorbeeld een wekker op je smartphone. Gaat de wekker? Breng dan je aandacht naar het hier en nu. 

Constant leren

Onze maatschappij vertelt je dat leren iets is voor kinderen. Ik kan je verzekeren dat dit een misvatting is. Het leven is te kort om ooit uitgeleerd te zijn.

De mensen die alles uit het leven halen, zijn de mensen die constant blijven leren. Maak daarom van leren een gewoonte. Zorg dat je dagelijks nieuwe vaardigheden leert. 

Lees dat nog eens goed: het zijn vaardigheden. Dat betekent dat het niet alleen kennis opdoen is, maar ook deze kennis toepassen. 

Maak er een gewoonte van om dagelijks iets te lezen, kijken of naar iets te luisteren wat je verder helpt. 

En denk je uitgeleerd te zijn? Dan nog moet je blijven leren. Het is net als sporten. Als je fit wilt blijven moet je het blijven doen. 

Het beoefenen van dankbaarheid

De gewoonte die ik ken die het meeste impact heeft op geluk is het beoefenen van dankbaarheid. Onderzoeken tonen zelfs aan dat het beter kan werken dan medicijnen tegen depressie. 

Dankbaarheid is niets anders dan je aandacht bewust brengen naar zaken in je leven waar je dankbaar voor bent. 

Schrijf elke dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Klein en groot. Binnen een week besef je al dat je leven mooier is dan je dacht.

5. Optimale duurzame gezondheid

Optimale slaap

Het is niet stoer om weinig te slapen. Het is gewoon dom. Elk onderzoek naar slaap wijst uit dat het belangrijk is om voldoende te slapen. Alle functies in je lichaam werken dan beter. 

Wat is voldoende? Voor bijna iedereen 7-8 uur. Richt erop dat je geen wekker meer nodig hebt. Dat doe je niet door altijd uit te slapen. Dat doe je door op tijd naar bed te gaan. 

Een aantal gewoontes die hierbij helpen:

  • Ga op een vaste tijd naar bed
  • Geen schermtijd (in de uren) voor het slapen
  • Geen cafeïne meer vanaf de middag 

Elke dag 30 minuten bewegen 

Het is erg belangrijk dat we dagelijks bewegen. Je lichaam heeft dit hard nodig. En daar hoort net zo goed je brein bij. 

Maak er een gewoonte van om élke dag in ieder geval 30 minuten te bewegen. Het gaat hier niet om sporten, maar bijvoorbeeld om (met een flink tempo) fietsen en wandelen. 

Zit je veel tijdens je werk? Dan is het goed om meerdere keren per dagen tussendoor te bewegen. 

Meerdere Complete Trainingen elke week

Naast voldoende bewegen is het belangrijk om ‘echt’ te sporten. Je weet vast wel dat sporten goed voor je is, maar is het ook een gewoonte voor je? 

Maak er een gewoonte van om wekelijks meerdere complete trainingen te doen. Denk bij complete trainingen aan de kracht, conditie en flexibiliteit. Door deze elementen te combineren zorgt je ervoor dat je lichaam optimaal functioneert. 

Gezond eten

Deze hoef ik je niet uit te leggen. Je bent wat je eet. Eet daarom gezond. Toch lukt het veel mensen niet om zich hieraan te houden.

Waarom het mensen niet lukt om gezond te blijven eten? Dat is eenvoudig. Ze kiezen voor een tijdelijk dieet.  

Wat werkt dan wel? Verander iets kleins aan je eetpatroon tot het een gewoonte is. Het moet een onderdeel zijn van wie je bent. Net zoals een vegetariër. 

Intermittent Fasting

Al meer dan 5 jaar doe ik aan Intermittent Fasting. Het is een gewoonte met een kleine investering die veel oplevert.  

Met Intermittent Fasting zorg je ervoor dat je voor een periode geen calorieën binnenkrijgt. Hiervoor zijn verschillende methodes. Zelf gebruik ik de 16/8-methode, waarbij ik minstens 16 uur per dag geen calorieën binnenkrijg. 

Nieuwsgierig naar hoe dit precies werkt? Lees dan mijn complete gids over Intermittent Fasting.

Voldoende (water) drinken

Voldoende drinken! Je hoort het vast weleens. Ja, drinken is ontzettend belangrijk. Maak er dus een gewoonte van.

Niet alleen voldoende drinken is belangrijk, maar ook wat je drinkt. Ik heb mijzelf aangeleerd standaard alleen water en zwarte koffie (in de ochtend) te drinken. Ja, in sociale gelegenheden drink ik weleens wat anders. Maar mijn visie is: calorieën moet je eten en niet drinken.

6. Financiën voor vrijheid

Sparen

De eerste stap naar een goede financiële toekomst is een gewoonte maken van sparen. Zorg ervoor dat je elke maand geld aan de kant zet. 

Voordat je start met investeren moet het je doel zijn om een financiële buffer op te bouwen. Denk aan bijvoorbeeld 6 tot 12 maanden aan inkomen. Op die manier breng je rust in je hoofd. 

Zorg voor een alternatief inkomen

Ben je volledig afhankelijk van één (soort) inkomen? Maak er dan een gewoonte van om aan een alternatief inkomen te werken. Op die manier ben je niet volledig afhankelijk van dat ene inkomen. 

Zorg ervoor dat je een project naast je hoofdinkomen hebt. Denk aan een unieke vaardigheid of een bedrijf naast je normale werk. Maak er een gewoonte van om hiermee bezig te zijn. 

Zelfs al heb je het niet nodig, dan kan het de kans zijn om van je passie je werk te maken. 

Investeren – Geldboompjes maken

In plaats van consumeren is het beter om te investeren. Nee, je dagelijkse leven hoeft er niet onder te lijden. Maar word je er gelukkiger van om elke euro uit te geven die je ontvangt?

Als je meer vrijheid wil in je financiën kan je niet alleen afhankelijk zijn van je directe inkomen. Je moet er een gewoonte van maken om geldboompjes maken. Als je voldoende hebt gespaard kan je de rest investeren.  

Geen idee waar je in moet investeren? De eerste en beste geldboom waarin je kan investeren ben je zelf. Investeer in jezelf en eigen bedrijf, die leveren het meeste op. 

Nog steeds geld over? Dan wordt het tijd om te investeren in anderen. Denk aan aandelen en vastgoed. 

7. Extreem productief 

Het belangrijkste eerst

Maak er een gewoonte van om altijd het belangrijkste eerste te doen. Stel je prioriteit vast en begin daar elke dag mee. Doe eerst het belangrijkste werk en dan de rest. Dit is niets anders dan een gewoonte die je kan aanleren. 

Werk vanuit je agenda

Hoe vaak vergeet je een doktersbezoek? Waarschijnlijk nooit, want deze staat in je agenda. Hoe lang heb je sommige taken al op je takenlijst staan? Waarschijnlijk lang.

Maak er een gewoonte van om belangrijke afspraken en je planning (in tijdsblokken) altijd in je agenda te zetten. Op die manier hoef je alleen nog te leven vanuit je agenda. 

Werk met een tweede brein

Tegenwoordig zijn er zoveel zaken, projecten en acties die we moeten herinneren. Dat lukt niet met ons hoofd. We hebben een brein dat is gemaakt voor het oplossen van complexe vraagstukken, niet voor het onthouden ervan. 

Je kan ‘het gebrek’ van ons brein eenvoudig oplossen door een tweede brein te gebruiken. Hiermee bedoel ik een systeem waarmee je al je gedachten kan opslaan en ordenen. Hiervoor gebruik ik zelf de software Notion. Deze software is speciaal ontwikkeld om alles op één plek te verzamelen. Het is mijn ultieme productiviteitstool. 

Van multitasken naar singletasken 

We kunnen onze aandacht maar één keer uitgeven. Helaas wordt deze aandacht constant op de proef gesteld. Elke dag komen er meer afleidingen bij.

Focus is een van de belangrijkste factoren voor een productief leven. Het constant wisselen tussen taken (multitasken) maakt ons inefficiënt. Maak er daarom een gewoonte van om voortaan te singletasken. Werk aan één ding per keer.  

Ik doe dit door in sprints te werken met de Pomodoro techniek. Zo werk ik 25 minuten aaneengesloten aan één taak. 

Verslaafd raken aan actie

Als mens maken we er al snel de gewoonte van om te wachten op motivatie voordat we actie ondernemen. Het werkt alleen andersom: door actie raken we gemotiveerd

Maak er een gewoonte van om altijd te focussen op actie. Dat is het enige waarmee je bereikt wat je zoekt: 

Resultaat. 

Hoe je een gewoonte van actie maakt? Door klein te beginnen. Maak er een gewoonte van om de actie zo klein te maken dat je er geen nee tegen kan zeggen. Moet je een lang stuk schrijven? Neem jezelf voor om 50 woorden op papier te zetten. 

Door actie zorg je ervoor dat je steeds meer wil. Actie brengt namelijk nieuwe inspiratie en motivatie. Doe dit vaak genoeg en je raakt verslaafd aan actie. 

Kies jouw gewoonte uit en focus daarop!

Nu wordt het tijd om jouw gewoonte uit te kiezen. Kies een gewoonte uit van een onderdeel waar je verbetering in wil. Blijf focussen op deze gewoonte tot het geen moeite meer kost. Dan wordt het tijd voor de volgende.

Als je het serieus aanpakt ben je wel even zoet met deze gewoontes. Maar als je het geduld kan opbrengen, dan word je rijkelijk beloond! 

Hoi! Ik ben Jos Loock.

Via Leventje.nl werk ik naar antwoorden op de vraag:

Hoe halen we het meeste uit ons leven?

Ben je klaar met die zweverige en magische verhalen over persoonlijke groei? Dan ben je op de juiste plek. Ik laat hier een ander geluid horen. Ik geef je het eerlijke verhaal met praktische tools die wél werken. Lees mijn verhaal als je meer wilt weten. 

Benieuwd naar hét inzicht van de week voor je beste leven?

Als contact van Leventje krijg je de inspiratiemail met hét inzicht van de week. Dit is Exclusief voor de contacten van Leventje.
Je hebt er al een paar gemist… Doe je mee vanaf de volgende?

Je bent succesvol toegevoegd!